Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, nieodpłatna mediacja – rozszerzony katalog osób uprawnionych oraz uproszczone procedury.
Uprzejmie informujemy, że z dniem 28 czerwca 2021 roku zostają otwarte dla mieszkańców stacjonarne punkty nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i nieodpłatnej mediacji.
Otwarcie punktów stacjonarnych nie oznacza jednak rezygnacji z reżimu sanitarnego. Aby zachować zasady bezpieczeństwa zarówno klientów, jak i prawników dyżurujących w biurach, nadal obowiązują wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego. Każda osoba, która chce skorzystać z porady, powinna najpierw umówić się do konkretnego punktu, na konkretny dzień i godzinę dzwoniąc pod numer tel. 32 32 48 143 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 15:00), mailowo: npp@mikolowski.pl lub klikając w baner „Zapisy na bezpłatne usługi”. Zapisując się na poradę należy wskazać formę udzielenia porady: stacjonarnie w punkcie lub zdalnie (telefonicznie).
W punkcie porad powinna znajdować się jedna osoba korzystająca z porady, w uzasadnionych przypadkach prawnik może wyrazić zgodę na to, żeby w punkcie znajdowało się więcej osób (w szczególności dotyczy to osób towarzyszących osobom niepełnosprawnym).
Osoba, która zostanie umówiona na poradę, powinna przybyć do punktu na umówioną godzinę, w maseczce, a po wejściu do punktu zdezynfekować ręce płynem dezynfekcyjnym. Należy zachować odpowiedni dystans między osobami. Jeżeli osoba chcąca uzyskać bezpłatną poradę nie jest pewna co do swojego stanu zdrowia (wykazuje objawy choroby typu kaszel, katar, gorączka), powinna umówić się na wizytę w takim terminie, kiedy ma pewność, że jest zdrowa.
Kto może skorzystać z pomocy
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku. Nieodpłatna pomoc prawna dla samozatrudnionych przedsiębiorców ma charakter pomocy de minimis.
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej, nie ma obowiązku złożenia pisemnego oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, a osoba fizyczna- przedsiębiorca nie musi składać oświadczenia o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku.
Należy jednak podkreślić, że nieodpłatna pomoc prawna skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą jest pomocą de minimis, w związku z czym podlega regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.2020 poz. 708. Przed udzieleniem porady prawnej, podmiot ubiegający się o pomoc powinien wypełnić i dostarczyć ”Oświadczenie dotyczące pomocy de minimis”.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1. poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub
2. wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3. sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
4. nieodpłatną mediację, lub
5. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
1. działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji,
2. porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego,
3. nieodpłatną mediację.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
1. poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających,
2. przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,
3. przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej,
4. przeprowadzenie mediacji,
5. udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
1. sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego,
2. zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Uwaga! Czas trwania jednego spotkania z mediatorem podczas dyżuru nie może przekroczyć 2 godzin.
Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą umówić się na poradę w następujący sposób:
1. telefonicznie pod numerem (32) 32 48 143,
2. drogą elektroniczną: npp@mikolowski.pl,
3. przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/zapisy
4. listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Mikołowie, ul. Żwirki i Wigury 4a, 43 – 190 Mikołów.
OPINIE
Osoby uprawnione mogą przekazywać opinie (karta pomocy część B) odnośnie udzielonej porady prawnej poprzez przesłanie wypełnionej karty drogą elektroniczną na adres: npp@mikolowski.pl lub listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Mikołowie, ul. Żwirki i Wigury 4a, 43-190 Mikołów z dopiskiem NPP.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP)/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (NPO)/nieodpłatnej mediacji (NM) zlokalizowane w 2021 r. na terenie powiatu mikołowskiego:
Punkt | Lokalizacja | Punkt prowadzony przez: | Dni i godziny świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej | |
1. NPP/NM | Miejska Biblioteka Publiczna w Orzeszu
ul. Św. Wawrzyńca 23 |
Radców prawnych wskazanych przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Katowicach | Poniedziałek
Wtorek Środa Czwartek Piątek |
12.30 – 16.30
12.00 – 16.00 9.00 – 13.00 08.00 – 12.00 12.00 – 16.00 |
2.NPP/NM | Dom Kultury w Gostyni
ul. Pszczyńska 366
|
Adwokatów wskazanych przez Okręgową Radę Adwokacką w Katowicach | Punkt czynny od 1 do 15 dnia
każdego miesiąca w: |
|
Poniedziałek
Wtorek Środa Czwartek Piątek |
14.00 – 18.00
08.00 – 12.00 14.00 – 18.00 09.00 – 13.00 09.00 – 13.00 |
|||
Urząd Gminy w Ornontowicach ul. Zwycięstwa 26a | Punkt czynny od 16 do ostatniego dnia każdego miesiąca w: | |||
Poniedziałek
Wtorek Środa Czwartek Piątek |
08.00 – 12.00
08.00 – 12.00 13.00 – 17.00 08.00 – 12.00 08.00 – 12.00 |
|||
3. NPP/NM | Starostwo Powiatowe w Mikołowie
ul. Żwirki i Wigury 4a
|
Stowarzyszenie na Rzecz Poradnictwa Obywatelskiego „Dogma” | Poniedziałek
Wtorek Środa Czwartek Piątek |
14.00 – 18.00
11.00 – 15.00 09.00 – 13.00 09.00 – 13.00 09.00 – 13.00 |
4. NPO/NM | Powiatowy Urząd Pracy w Mikołowie z/s w Łaziskach Górnych ul. Chopina 8 | Stowarzyszenie na Rzecz Poradnictwa Obywatelskiego „Dogma” | Poniedziałek
Wtorek Środa Czwartek Piątek |
09.00 – 13.00
08.00 – 12.00 08.00 – 12.00 08.00 – 12.00 08.00 – 12.00 |
ZAŁĄCZNIKI
- Wzór karta pomocy cz. A i B
- Wzór oświadczenia
- Wzór oświadczenia o pomocy de minimis
- Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych